Sleva je jako malá výhra v loterii. Náš mozek si myslí, že jsme přechytračili systém, i když ve skutečnosti jsme jen koupili věc, kterou jsme nikdy neplánovali pořídit. A výsledek? Marketing nad námi vede 1:0. Navíc se v mozku aktivuje centrum odměn, které uvolňuje dopamin, ten stejný hormon štěstí, který se vyplavuje při dobrém jídle nebo vítězství. A kdo by nechtěl zažít ten pocit euforie, že jsem to zvládl!?
Co když už ta nabídka zítra nebude? Co když na tom budou kamarádi líp, protože to stihli koupit? Strach z promarněné příležitosti je silnější než logika.
Slevy často doprovází nápisy jako POSLEDNÍ KUSY! nebo AKCE KONČÍ DNES! A my ztrácíme schopnost racionálního uvažování, protože v hlavě zní jen jedno: Nesmím to propásnout! Takže koupíme i věci, o kterých jsme nikdy nepřemýšleli, protože se bojíme, že by nám utekla životní příležitost.
Naše mysl je kouzelná. I když najdeme výhodnou nabídku na věc, kterou absolutně nepotřebujeme, mozek automaticky vytvoří obraz naprosté nutnosti a využitelnosti. Asi jako ten běžecký pás, na kterém jste měli v plánu běhat každé ráno a teď na něj jen věšíte prádlo.
Tento trik je založený na iluzi budoucího využití. Tyto věci často končí zapomenuté ve skříni a připomínají nám jen to, že jsme naletěli na "výhodnou koupi". Než si něco dalšího koupíte, vrhněte se doma na pořádný jarní úklid ve skříni i ve svých financích, jak na to si přečtěte v našem článku zde.
Slevy jsou jako sladkosti - lákavé a těžko se jim odolová. Ale stejně jako u těch sladkostí, i tady platí: méně je někdy více. Než se vrhnete na další "výhodnou" nabídku, zkuste se na chvíli zastavit a zamyslet se nad otázkami, které uvádíme níže:
Pokud je odpověď NE, pak to pravděpodobně nepotřebujete. Sleva není důvodem ke koupi. Zkuste nad tím uvažovat takto: je to něco, co má skutečnou hodnotu, nebo mě jen láká červený štítek?
Dejte si čas na rozmyšlenou a raději se na rozhodnutí vyspěte. Jak se říká, ráno je moudřejší večera. Po 24 hodinách se znovu zamyslete, zda danou věc opravdu potřebujete. Pokud i s čistou hlavou a odstupem stále cítíte, že má smysl ji koupit, pak do toho jděte.
Nenechte se unést momentálním nadšením. Možná se vám ta věc líbí, ale pokud nezapadne do vašeho šatníku nebo se nebude hodit k vám domů a jen vám bude zabírat místo, tak to nebude ta správná volba. U oblečení si představte alespoň tři outfity, ke kterým se hodí. U dekorací se zamyslete, zda skutečně vhodně doplní váš prostor. U vybavení zvažte dlouhodobou hodnotu a využití do budoucna.
Místo impulzivních nákupů zkuste přemýšlet o věcech, které mají dlouhodobou hodnotu. Nové auto, které vás bezpečně doveze do práce. Kurz, který vám otevře dveře ke kariérnímu růstu. Nebo podnikatelský plán, který z vás udělá šéfa (konečně!). Návod, jak získat svou práci snů si přečtěte v našem článku zde.
Takže příště, až uvidíte "SLEVU 90 % na elektrický kráječ banánů", vzpomeňte si: ne všechno, co je levné, je výhodné.