← Všechny články

Publikováno
10.2.2025

Sleva, kam se podíváš: Proč kupujeme věci, které nepotřebujeme?

Délka čtení:
3 min
0:00
0:00

Znáte ten pocit jak procházíte obchodem (nebo ještě hůř, scrollujete e-shopem v pyžamu doma) a najednou to vidíte. Velkým červeným písmem: SLEVA 70 %! A váš mozek spustí poplach: "Když to nekoupím teď, už nikdy to neuvidím!" O pár kliků později máte doma třetí mixér, který "se určitě bude jednou hodit". Ale proč to děláme? Proč nám stačí jedno slovo SLEVA, aby se z nás stali shopaholici?

Máme vysvětlení a tipy, jak se stát odolným jako skála!

 Mozek miluje výhry i když nejsou reálné

Sleva je jako malá výhra v loterii. Náš mozek si myslí, že jsme přechytračili systém, i když ve skutečnosti jsme jen koupili věc, kterou jsme nikdy neplánovali pořídit. A výsledek? Marketing nad námi vede 1:0. Navíc se v mozku aktivuje centrum odměn, které uvolňuje dopamin, ten stejný hormon štěstí, který se vyplavuje při dobrém jídle nebo vítězství. A kdo by nechtěl zažít ten pocit euforie, že jsem to zvládl!? 

FOMO alias strach z promarněné příležitosti

Co když už ta nabídka zítra nebude? Co když na tom budou kamarádi líp, protože to stihli koupit? Strach z promarněné příležitosti je silnější než logika.

Slevy často doprovází nápisy jako POSLEDNÍ KUSY! nebo AKCE KONČÍ DNES! A my ztrácíme schopnost racionálního uvažování, protože v hlavě zní jen jedno: Nesmím to propásnout! Takže koupíme i věci, o kterých jsme nikdy nepřemýšleli, protože se bojíme, že by nám utekla životní příležitost.

Jednou se to bude hodit!

Naše mysl je kouzelná. I když najdeme výhodnou nabídku na věc, kterou absolutně nepotřebujeme, mozek automaticky vytvoří obraz naprosté nutnosti a využitelnosti. Asi jako ten běžecký pás, na kterém jste měli v plánu běhat každé ráno a teď na něj jen věšíte prádlo. 

Tento trik je založený na iluzi budoucího využití. Tyto věci často končí zapomenuté ve skříni a připomínají nám jen to, že jsme naletěli na "výhodnou koupi". Než si něco dalšího koupíte, vrhněte se doma na pořádný jarní úklid ve skříni i ve svých financích, jak na to si přečtěte v našem článku zde.

No a jak z toho ven?

Slevy jsou jako sladkosti - lákavé a těžko se jim odolová. Ale stejně jako u těch sladkostí,        i tady platí: méně je někdy více. Než se vrhnete na další "výhodnou" nabídku, zkuste se na chvíli zastavit a zamyslet se nad otázkami, které uvádíme níže:

  1. Koupil/a bych si to i za plnou cenu?

Pokud je odpověď NE, pak to pravděpodobně nepotřebujete. Sleva není důvodem ke koupi. Zkuste nad tím uvažovat takto: je to něco, co má skutečnou hodnotu, nebo mě jen láká červený štítek?

  1. Počkejte 24 hodin

Dejte si čas na rozmyšlenou a raději se na rozhodnutí vyspěte. Jak se říká, ráno je moudřejší večera. Po 24 hodinách se znovu zamyslete, zda danou věc opravdu potřebujete. Pokud i s čistou hlavou a odstupem stále cítíte, že má smysl ji koupit, pak do toho jděte.

  1.  Hodí se vám to k vašemu stylu oblékání nebo životnímu stylu?

Nenechte se unést momentálním nadšením. Možná se vám ta věc líbí, ale pokud nezapadne do vašeho šatníku nebo se nebude hodit k vám domů a jen vám bude zabírat místo, tak to nebude ta správná volba. U oblečení si představte alespoň tři outfity, ke kterým se hodí. U dekorací se zamyslete, zda skutečně vhodně doplní váš prostor. U vybavení zvažte dlouhodobou hodnotu a využití do budoucna.

Když už si chcete něco pořídit, tak ať to stojí za to!

Místo impulzivních nákupů zkuste přemýšlet o věcech, které mají dlouhodobou hodnotu. Nové auto, které vás bezpečně doveze do práce. Kurz, který vám otevře dveře ke kariérnímu růstu. Nebo podnikatelský plán, který z vás udělá šéfa (konečně!). Návod, jak získat svou práci snů si přečtěte v našem článku zde.

Takže příště, až uvidíte "SLEVU 90 % na elektrický kráječ banánů", vzpomeňte si: ne všechno, co je levné, je výhodné. 

Nejlepší sleva je ta, kdy si ušetříte peníze i místo doma. Nakupujte hlavou, ne emocemi!

Pomáháme lépe hospodařit

Všechny články

Potřebujete poradit? Tak se ozvěte!

Bezplatná infolinka