Všechny články
Kupující si často během pár minut vytvoří názor. A ten se těžko mění. Než tedy začnete s prodejem, věnujte trochu času přípravě. Vyplatí se to. Protože kupující přijdou jen jednou, rozhlédnou se… a během pár vteřin mají jasno. Buď je to chytne za srdce, nebo už v hlavě plánují velmi rychlý útěk. A to nechcete.
Co byste rozhodně neměli podcenit?
Stanovit cenu od oka? To je jako jít na rande naslepo. Může to vyjít, ale taky si můžete pěkně naběhnout. Realitní trh se totiž mění jak počasí v dubnu. Chvilku bouřka, chvilku sluníčko. Nestačí se podívat, kolik chtěl soused před pěti lety, nebo si říct: “No, za tohle bych si představoval tak tři mega.” Trh se neustále mění – podle lokality, poptávky, inflace, dostupnosti hypoték i sezóny.
Abyste se s cenou netrefili jak slepý do vrat, podívejte se na aktuální nabídky podobných nemovitostí ve vaší oblasti (např. Sreality.cz, Bezrealitky.cz, cenovamapa.org). Zohledněte stav domu, dispozici, výměru, vybavení i to, jak rychle potřebujete prodat. Příliš vysoká cena může zájemce odradit, příliš nízká vás připraví o peníze. Zlatá střední cesta většinou funguje nejlépe.
Tip! Pokud chcete mít jistotu, zaplaťte si odhadce, který vám spočítá tržní cenu nejpřesněji i na základně osobní prohlídky.
Jedna z nejčastějších chyb, které dělají prodávající? Začnou řešit dokumenty až v momentě, kdy se objeví vážný zájemce. Jenže to pak všechno zbytečně brzdí – a někdy to zájemce i odradí. Stejně jako když jdete do obchodu, je lepší si napsat seznam předem, že?
Co si připravit s předstihem?
Čím připravenější budete, tím víc důvěry u zájemců vzbudíte, a tím hladší celý prodej bude.
Tohle je otázka za milion – doslova. Obě cesty mají svá pro a proti. Záleží hlavně na tom, kolik máte času, jak moc se v realitním světě vyznáte a kolik stresu jste ochotni podstoupit. Pojďme si to říct na rovinu.
Prodej svépomocí může na první pohled působit výhodně, nemusíte jednat s makléřem, všechno máte pod kontrolou. Pokud jste organizační typ, máte základní právní povědomí a nebojíte se komunikace s cizími lidmi, dá se to zvládnout. Jen je dobré počítat s tím, že si všechno budete dělat sami, od focení a psaní inzerátu, přes domlouvání prohlídek, až po smlouvy a komunikaci s úřady, bankami nebo katastrálním úřadem. Možná vám bude zvonit mobil s otázkami typu „A z čeho je ta podlaha ve spíži?“ Je potřeba si přiznat, že je to časově náročné a někdy i trochu nervy drásající, ale zvládnout se to dá.
Na druhé straně, když si vezmete k ruce šikovného makléře, je to, jako byste si najali průvodce na cestu džunglí. Kryje vám záda, ví, kde číhá nebezpečí, a hlavně zná zkratky, které by vás samotné ani nenapadly.
Dobrý realiťák má přehled o trhu jak kuchař o svém menu – ví, co se kde prodává, za kolik, a komu to šmakuje. Má přístup ke všem důležitým inzertním portálům, ví, jak byt nebo dům naaranžovat a nafotit tak, aby se po něm slétli zájemci jako vosy na limonádu. A nezůstane jen u fotek – pomůže vám napsat chytlavý inzerát a vymyslí strategii, která dává smysl.
Navrch se postará o to, že vám do bytu nebudou chodit jen zvědavci a sousedi, ale reální zájemci. Zorganizuje prohlídky, vyjedná podmínky, připraví smlouvy, ohlídá převody, papíry, podpisy. A vy? Vy si zatím můžete v klidu dát kafe.
A co se týče provize, ta je obvykle zahrnutá v prodejní ceně, takže ji ve finále neplatíte ani vy.
Jedna věc, která může zabít zájem hned v zárodku? Špatná fotka. Tmavá, rozmazaná, s odpadkovým košem v rohu a nedojezeným obědem na stole. Jasně, ne každý má profi foťák, ale s mobilem a trochou snahy to zvládnete levou zadní.
Tipy jak na to:
Prodej nemovitosti nemusí být věda ani nervák. Když víte, co děláte, nebo víte, koho se zeptat, zvládnete to levou zadní. A klidně i s úsměvem. Držíme palce!