Zpět
První věc: zachovejte klid. Ano, víme, zní to jako rada z plakátu na jógu, ale opravdu to funguje. Místo paniky sáhněte po telefonu a kontaktujte svou banku. Nebo ještě lépe. Otevřete bankovní aplikaci a udělejte to tam. Dnešní appky to umí na pár kliknutí. Ať už je zapadlá někde v gauči, nebo opravdu v cizí kapse.
A teď důležité. Máte dvě možnosti - blokace nebo zrušení. Dočasná blokace je jako dát kartě time-out. Chvilková pauza, kdy si karta hodí nohy na stůl, ale pokud ji najdete, můžete ji zase zapřáhnout. Trvalá blokace je jiná liga. Jakmile ji spustíte, už to nelze vrátit.
A co bude potom? Banka vám samozřejmě pošle novou. Standardně to trvá pár dní, někdy i dva týdny, takže si chvíli budete muset vystačit bez ní. Něco jako takový krátký finanční detox. Některé banky nabízejí i expresní vydání. V takovém případě ji budete mít ve schránce do tří dnů. Zní to skvěle, že? Jen pozor, tahle rychlost má svou cenu. Poplatek je často tak vysoký, že si za něj skoro pořídíte slušnou večeři pro dva.
Náš tip - Víte, co rozhodně nestojí jako večeře pro dva? Naše nová virtuální FlexiKarta, kterou si nahrajte do mobilu v pohodě s ní platíte online i v obchodech. Dostanete ji totiž zdarma k FlexiPůjčce.
Nejdřív se nadechněte a místo detektiva Poirota si zahrajte spíš na účetního. Otevřete si bankovnictví a poznamenejte si všechny podezřelé transakce - datum, částku a kde se zlodějíček utrhl ze řetězu. Screenshoty a výpisy jsou v téhle chvíli vaši nejlepší kámoši, skoro jako svědci u soudu.
Pokud jde o neautorizované platby, tedy o transakce, které jste neudělali vy, máte právo na vrácení peněz. A dobrá zpráva: vaše finanční odpovědnost je omezená na maximálně 50 eur. A to jen do okamžiku, kdy ztrátu či krádež nahlásíte.
Další krok je jasný: reklamace v bance. Většina bank to dnes umí vyřešit přímo v aplikaci nebo internetovém bankovnictví. Banka má na vyřízení vaší reklamace 15 pracovních dní, v ojedinělých případech si to může prodloužit až na 35 dní.
Prevence je vždycky levnější než drama. A u platební karty to platí dvojnásob. Stačí pár jednoduchých návyků a riziko, že budete muset řešit ztrátu nebo reklamaci, se výrazně sníží.
Ztráta nebo krádež karty není konec světa, i když to v první chvíli může vypadat, že vám někdo přestřihl pupeční šňůru k peněžence. Když víte, co dělat. Rychle bloknout, reklamovat a pak si nastavit pár jednoduchých pojistek, stáváte se pánem situace.
A kdo ví, možná se vám díky tomu povede žít o chlup bezpečněji a s větším přehledem než předtím.