Jak řešit ztrátu platební karty, neplaťte zlodějům

3 minuty
14.9.2025
0:00
0:00
Řekněme si to narovinu: platební karta je dnes skoro něco jako kyslík. Bez ní se sice dá chvíli vydržet, ale moc příjemné to není. A když se vám ztratí nebo ji někdo šikovně “vypůjčí”, je to podobné, jako kdyby vám někdo sebral dálkové ovládání k vašemu účtu. Najednou nic nejde tak snadno.
Tohle drama vůbec nemusí být drama. Stačí vědět, kam kliknout, koho zavolat a jak jednat rychle.
Ztracená červená platební karta leží na mokré ulici, v pozadí odchází postava - generováno AI

Co dělat, když karta zmizí?

První věc: zachovejte klid. Ano, víme, zní to jako rada z plakátu na jógu, ale opravdu to funguje. Místo paniky sáhněte po telefonu a kontaktujte svou banku. Nebo ještě lépe. Otevřete bankovní aplikaci a udělejte to tam. Dnešní appky to umí na pár kliknutí. Ať už je zapadlá někde v gauči, nebo opravdu v cizí kapse.

A teď důležité. Máte dvě možnosti - blokace nebo zrušení. Dočasná blokace je jako dát kartě time-out. Chvilková pauza, kdy si karta hodí nohy na stůl, ale pokud ji najdete, můžete ji zase zapřáhnout. Trvalá blokace je jiná liga. Jakmile ji spustíte, už to nelze vrátit.

A co bude potom? Banka vám samozřejmě pošle novou. Standardně to trvá pár dní, někdy i dva týdny, takže si chvíli budete muset vystačit bez ní. Něco jako takový krátký finanční detox. Některé banky nabízejí i expresní vydání. V takovém případě ji budete mít ve schránce do tří dnů. Zní to skvěle, že? Jen pozor, tahle rychlost má svou cenu. Poplatek je často tak vysoký, že si za něj skoro pořídíte slušnou večeři pro dva.

Náš tip - Víte, co rozhodně nestojí jako večeře pro dva? Naše nová virtuální FlexiKarta, kterou si nahrajte do mobilu v pohodě s ní platíte online i v obchodech. Dostanete ji totiž zdarma k FlexiPůjčce.

Když už proběhly podezřelé platby: jak je reklamovat

Nejdřív se nadechněte a místo detektiva Poirota si zahrajte spíš na účetního. Otevřete si bankovnictví a poznamenejte si všechny podezřelé transakce - datum, částku a kde se zlodějíček utrhl ze řetězu. Screenshoty a výpisy jsou v téhle chvíli vaši nejlepší kámoši, skoro jako svědci u soudu.

Pokud jde o neautorizované platby, tedy o transakce, které jste neudělali vy, máte právo na vrácení peněz. A dobrá zpráva: vaše finanční odpovědnost je omezená na maximálně 50 eur. A to jen do okamžiku, kdy ztrátu či krádež nahlásíte.

Další krok je jasný: reklamace v bance. Většina bank to dnes umí vyřešit přímo v aplikaci nebo internetovém bankovnictví. Banka má na vyřízení vaší reklamace 15 pracovních dní, v ojedinělých případech si to může prodloužit až na 35 dní.

Jak si kartu ochočit, aby neutekla

Prevence je vždycky levnější než drama. A u platební karty to platí dvojnásob. Stačí pár jednoduchých návyků a riziko, že budete muset řešit ztrátu nebo reklamaci, se výrazně sníží.

  • Nastavte si limity - Určete si strop pro platby a výběry. Když někdo kartu zneužije, narazí do zdi dřív, než stihne utratit majlant.

  • Zapněte notifikace - Každá platba vám cinkne do mobilu. Okamžitě víte, jestli kupujete vy, nebo váš tajný dvojník.

  • Nesdílejte PIN ani CVV - Zní to banálně, ale i nejchytřejší lidé občas podlehnou a napíšou si kód na lísteček. Nedělejte to.

  • Plaťte raději u ověřených obchodníků - Podvodné e-shopy s lákavými cenami často umí jen jedno - stáhnout vám účet.

Konec dramatu, začíná klid

Ztráta nebo krádež karty není konec světa, i když to v první chvíli může vypadat, že vám někdo přestřihl pupeční šňůru k peněžence. Když víte, co dělat. Rychle bloknout, reklamovat a pak si nastavit pár jednoduchých pojistek, stáváte se pánem situace.

A kdo ví, možná se vám díky tomu povede žít o chlup bezpečněji a s větším přehledem než předtím.

Nejnovější Články

Máte další otázky?

Hoďte řeč s naším chatbotem a zeptejte se hned! Čeká na vás vpravo dole v černém kolečku.
Nebo nám prostě brnkněte:
+420 800 987 654
Pondělí až pátek 8:00–19:00
Víkendy a svátky 9:00–15:00
Pro blokace karet non-stop
CHCI SE ZEPTAT