Všechny články
Obchodníci moc dobře vědí, kam se nejčastěji díváme. A ne, není to do mobilu. Je to přímo před sebe, do úrovně očí. Právě tam proto umisťují zboží s nejvyšší marží, tedy často to nejdražší. Důvod? Váš mozek je líný turista. Co vidí jako první, to si zapamatuje. A co si zapamatuje, to s větší pravděpodobností skončí ve vašem košíku.
Jak na tento trik vyzrát - Nenechte se vést očima a nakupujte chytře. Udělejte z nakupování menší detektivku. Než šáhnete po první věci, kterou vám regál naservíruje přímo do zorného pole, zkuste se podívat i výš a níž. A klidně se i ohněte. Pár vteřin navíc vás může stát o desítky korun méně.
Příjemná hudba v pozadí a vůně čerstvě upečeného chleba nejsou náhoda. Obchody používají tyhle smyslové podněty k tomu, aby vám vytvořily pohodovou atmosféru, podobně jako například kasina v Las Vegas. Relaxovaný mozek nemá chuť spěchat, takže zůstáváte déle… a čím déle v obchodě jste, tím víc věcí do košíku naházíte. Vůně pečiva často vyvolává hlad nebo domácký pocit, který vás může svést ke koupi věcí, které jste ani nehledali.
Jak na tento trik vyzrát - Zkuste si před vstupem do obchodu připomenout, proč tam jdete. Ideálně s nákupním seznamem, a ne v momentě, kdy máte prázdný žaludek. Hudbu ignorujte jako otravnou reklamu v rádiu a nenechte se zlákat vůní croissantu.
Čím větší košík, tím prázdněji vypadá. I když už v něm máte věci za tisícovku. A to je přesně pointa. Psychologický trik tady spočívá v tom, že mozek hodnotí objem spíš než hodnotu. Prázdně působící košík svádí k tomu ještě něco přihodit.
Jak na tento trik vyzrát - Neberte si vozík, pokud nepotřebujete. Malý košík nebo dokonce jen ruce vám poslouží jako přirozený limit. Když už něco nedokážete unést, je to signál, že možná nakupujete víc, než jste plánovali.
Když vidíte cenu 199, váš mozek ji často vnímá jako sto něco, i když je to prakticky dvě stě. Tomuto triku se říká Baťovská cena, protože právě Baťa byl jedním z prvních, kdo s tímhle psychologickým fíglem přišel. Funguje na bázi takzvaného levého ukotvení. Mozek si zapamatuje první číslici a zbytek tak trochu ignoruje. Výsledkem je, že cena vypadá výhodněji, než ve skutečnosti je.
Jak na tento trik vyzrát - Kdykoli vidíte cenu končící na 9 nebo 99, okamžitě si ji v hlavě zaokrouhlete nahoru. Ne 199 Kč, ale rovnou 200 Kč. Tímhle jednoduchým mentálním trikem se nenecháte tak snadno ošálit a rychleji si uvědomíte, kolik vlastně daný produkt stojí.
Zamysleli jste se někdy nad tím, proč pro obyčejné mléko musíte projít obchodem skoro jako Indiana Jones labyrintem? To není špatná logistika, to je záměr. Základní potraviny jako mléko, chléb nebo vajíčka bývají schválně umístěny v nejodlehlejší části obchodu. Cesta k nim vede kolem regálů se sladkostmi a lákavými slevami. Cílem je jedno: abyste po cestě k jedné věci našli náhodou ještě pět dalších, co jste vlastně vůbec nepotřebovali.
Jak na tento trik vyzrát - Nechte se vést seznamem, ne emocemi ani chutěmi. Pokud víte, že jdete pro tři konkrétní věci, jděte jako nákupní ninja - rychle, efektivně, bez zbytečných zastávek. V hypermarketech mějte plán a držte se ho, jako by šlo o mapu k pokladu. Protože váš rozpočet je poklad.
Obchody mají své zbraně. Ale teď je máte i vy. Už víte, proč mezi regály zní hudba, proč je mléko za sedmero regály a proč má cena vždycky nějak podezřele moc devítek. Váš další nákup bude jiný.
Nakupujte s hlavou, ne s emocemi. A když vás bude lákat něco mimo seznam? Zeptejte se sami sebe: chci to… nebo mi to jen dobře naaranžovali?