Spotřebitelská práva nejsou žádná magie – pokud si něco koupíte nebo zaplatíte službu, máte právo na odpovídající kvalitu. Reklamovat můžete zboží, ale i služby jako ubytování, dopravu či opravy.
Zboží reklamujete tam, kde jste ho koupili. Správně by měl prodávají přijmout reklamaci na kterékoliv provozovně. Reklamaci lze uplatnit v záruční době, která je u nás pro spotřební zboží 24 měsíců.
Objednali jste si z e-shopu nové džíny, ale už při prvním pohledu do zrcadla je vám jasné, že v nich večer na rande prostě nemůžete? Není problém. Od smluv uzavřených na dálku či mimo obvyklé prostory můžete do 14 dnů bez udání důvodu odstoupit. Prostě vyplňte příslušný formulář a zboží pošlete zpět.
Náš tip: Zapínáte internet a už se u vás projevuje nákupní horečka? Mrkněte na seznam rizikových e-shopů, ať víte, komu se vyhnout.
Bez důkazu to nepůjde. Naštěstí nemusíte mít jen papírový paragon.
Počítají se:
Při reklamaci uveďte, co je špatně, jak se problém projevuje a jak chcete reklamaci vyřešit. Nejlépe písemně.
Na opravu, výměnu nebo vrácení peněz máte zákonný nárok. Prodejce nesmí odmítnout reklamaci bezdůvodně. Musí ji přijmout a vydat vám reklamační protokol s datem podání. Pokud reklamaci zamítne, má vám dát písemné zdůvodnění.
Co si určitě pohlídejte, je doba vyřízení. Nejpozději do 30 dnů. Pokud se do této doby nic nestane, máte právo na vrácení peněz nebo výměnu zboží.
Tak jste si vysnili dokonalou dovolenou. Slunce, moře, pohoda… Jenže realita? Místo výhledu na moře koukáte na parkoviště, hotelový bazén připomíná spíš větší vanu a klimatizace sice existuje, ale pouze jako dekorace. Nebo ještě hůř – váš let má takové zpoždění, že byste se do cílové destinace dostali rychleji na kole.
Co teď?
Tip: Reklamace není jen o tom, že chcete zpátky peníze. Někdy stačí, když vám nabídnou lepší pokoj, lepší jídlo nebo jinou kompenzaci. Nebojte se vyjednávat!
Může se stát, že vám aerolinka posune let o pár hodin. Ale pokud vás nechají na letišti půl dne tvrdnout jak sádru, máte právo na víc než jen unavené povzdechnutí.
Reklamace není otravné papírování, ale vaše právo. Nenechte se odradit výmluvami prodejců nebo neochotou služeb. Když si něco platíte, zasloužíte si odpovídající kvalitu.
Když budete bojovat, často získáte víc, než čekáte!