← Všechny články

Publikováno
3.4.2025

Rozbitý spotřebič, špatné ubytování nebo zpožděný let? Nenechte si to líbit!

Délka čtení:
3 min
0:00
0:00

Znáte ten pocit, když si pořídíte novou ledničku, která se po týdnu chová, jako by prošla válkou? Nebo když přijdete do hotelu, kde vám slíbili výhled na moře, ale jediné, co vidíte, je cihlová zeď? A co teprve zpožděné lety, které z dovolené udělají stresující maraton mezi letištními lavičkami?

Pokud jste si kdy říkali: „To přece nemůže být v pořádku!“, máte pravdu. Nárok na reklamaci se nevztahuje jen na rozbitou televizi – týká se i služeb, které jste si zaplatili.

Vadné zboží nebo špatná služba? Kdy máte nárok na nápravu

Spotřebitelská práva nejsou žádná magie – pokud si něco koupíte nebo zaplatíte službu, máte právo na odpovídající kvalitu. Reklamovat můžete zboží, ale i služby jako ubytování, dopravu či opravy.

Co můžete reklamovat?

  • Vadné zboží – telefon, který se vypíná sám od sebe, boty, co se rozlepí po týdnu, nebo pračka, která odmítá prát.
  • Špatně provedené služby – ubytování, kde plíseň soutěží o teritorium s vaším kufrem, nebo kadeřnictví, kde jste si objednali moderní střih, ale odešli jste s něčím mezi ježkem a papouškem.

Zboží reklamujete tam, kde jste ho koupili. Správně by měl prodávají přijmout reklamaci na kterékoliv provozovně. Reklamaci lze uplatnit v záruční době, která je u nás pro spotřební zboží 24 měsíců.

Objednali jste si z e-shopu nové džíny, ale už při prvním pohledu do zrcadla je vám jasné, že v nich večer na rande prostě nemůžete? Není problém. Od smluv uzavřených na dálku či mimo obvyklé prostory můžete do 14 dnů bez udání důvodu odstoupit. Prostě vyplňte příslušný formulář a zboží pošlete zpět. 

Náš tip: Zapínáte internet a už se u vás projevuje nákupní horečka? Mrkněte na seznam rizikových e-shopů, ať víte, komu se vyhnout.

Reklamace od A do Z: Jak postupovat a na co si dát pozor

Bez důkazu to nepůjde. Naštěstí nemusíte mít jen papírový paragon.
Počítají se:

  • Elektronické účtenky
  • Výpisy z bankovnictví
  • Potvrzení objednávky z e-shopu
  • Svědecká výpověď (ano, i kamarád, co s vámi byl, může potvrdit, že jste to fakt koupili)

Při reklamaci uveďte, co je špatně, jak se problém projevuje a jak chcete reklamaci vyřešit. Nejlépe písemně. 

Na opravu, výměnu nebo vrácení peněz máte zákonný nárok. Prodejce nesmí odmítnout reklamaci bezdůvodně. Musí ji přijmout a vydat vám reklamační protokol s datem podání. Pokud reklamaci zamítne, má vám dát písemné zdůvodnění.

Co si určitě pohlídejte, je doba vyřízení. Nejpozději do 30 dnů. Pokud se do této doby nic nestane, máte právo na vrácení peněz nebo výměnu zboží.

Zpoždění letu, neodpovídající hotel? Jak se bránit na dovolené

Tak jste si vysnili dokonalou dovolenou. Slunce, moře, pohoda… Jenže realita? Místo výhledu na moře koukáte na parkoviště, hotelový bazén připomíná spíš větší vanu a klimatizace sice existuje, ale pouze jako dekorace. Nebo ještě hůř – váš let má takové zpoždění, že byste se do cílové destinace dostali rychleji na kole.

Co teď?

  • Řešte to hned! - Nejlepší je reklamovat hned na místě. Oslovte delegáta cestovní kanceláře nebo recepci hotelu a trvejte na nápravě. Čím dřív, tím líp!
  • Foťte, natáčejte, sbírejte důkazy! - Fotky plesnivých koupelen, rozpadlých postelí nebo rozvařeného bufetu jsou vaši nejlepší kamarádi. Čím víc důkazů, tím silnější máte argumenty.
  • Nechte si vše potvrdit písemně. - Delegát nebo hotel by vám měl vystavit potvrzení o tom, že jste si stěžovali. Jestli se cukají, napište si stížnost sami a nechte si ji podepsat.
  • Reklamace po návratu. - Pokud se vám nepodaří problém vyřešit na místě, máte 30 dní od návratu, abyste poslali oficiální reklamaci cestovní kanceláři. Popište problém, přiložte fotky a požadujte adekvátní kompenzaci – třeba slevu z ceny zájezdu.

reklamace dovolené - generováno AI

Tip: Reklamace není jen o tom, že chcete zpátky peníze. Někdy stačí, když vám nabídnou lepší pokoj, lepší jídlo nebo jinou kompenzaci. Nebojte se vyjednávat!

Zpožděný let? Nečekejte jen na zázrak!

Může se stát, že vám aerolinka posune let o pár hodin. Ale pokud vás nechají na letišti půl dne tvrdnout jak sádru, máte právo na víc než jen unavené povzdechnutí.

  • Péče zdarma – Už po dvou hodinách čekání máte nárok na občerstvení, vodu a třeba i pár e-mailů zdarma (protože samozřejmě internet na letišti stojí víc než letenka).
  • Ubytování při delším čekání – Když vás nechají čekat přes noc, musí vám aerolinka zaplatit hotel i dopravu.
  • Finanční kompenzace – Pokud letíte po Evropě, máte při zpoždění 3+ hodin nárok na 250 až 600 eur podle délky letu. To už není málo, co říkáte?
  • Let byl zrušen? - Pokud vás o tom informovali méně než 14 dní před odletem, můžete požadovat odškodnění – pokud ovšem nešlo o vyšší moc (třeba tornádo nebo výbuch sopky).

Když jde o vaše peníze, nenechte nic náhodě

Reklamace není otravné papírování, ale vaše právo. Nenechte se odradit výmluvami prodejců nebo neochotou služeb. Když si něco platíte, zasloužíte si odpovídající kvalitu.

Když budete bojovat, často získáte víc, než čekáte!

Pomáháme lépe hospodařit

Všechny články

Potřebujete poradit? Tak se ozvěte!

Bezplatná infolinka