Zpět

Jeden měsíc máte tři zakázky najednou, druhý měsíc se modlíte, aby vám došel aspoň spam. Ale tyhle výkyvy nejsou prokletí. Jsou prostě součást hry. Každý obor má svůj rytmus. E-shopy jedou naplno před Vánoci, zedníci se naopak na podzim ukládají k zimnímu spánku.
Začněte tím, že si uděláte malou detektivní práci. Otevřete si přehled svých příjmů za poslední rok (nebo dva) a zkuste vystopovat, kdy bylo rušno a kdy klid jak před bouřkou. Klidně si k tomu připravte barevné fixy nebo tabulku v Excelu. Hlavně ať to vidíte černé na bílém.
Váš “freelancerský kalendář počasí” vám ukáže víc, než si myslíte. A jakmile znáte svůj rytmus, můžete s tím začít něco dělat.
Jasně, finanční rezerva nezní zrovna jako téma, u kterého by se člověk chtěl rozvalit s kávou a usmívat se na monitor. Ale hele, není to žádná věda. Nejde ani tak o to šetřit jako šílenec, ale spíš myslet více dopředu.
Spoléhat se jen na jednoho klienta je jako sedět na stoličce s jednou nohou. Možná to chvíli drží, ale jakmile se něco pohne, prásk, padáte zadkem na zem. A to bolí.
Chytrý freelancer si postaví stoličku pěkně stabilní. Jedna noha jsou pravidelné zakázky, druhá třeba menší projekty bokem, třetí pasivní příjem.
Investujte čas do toho, aby některé aktivity fungovaly automaticky - šablony, jednoduché online nabídky. A když přijde sezónní propad, nepanikařte; místo toho nasadíte plán B, který jste si vybudovali právě proto, aby vás nenechal padnout.
Tak jo, sezónní výkyvy nejsou nic, po čem byste toužili. Ale ani nic, co by vás mělo porazit. Když znáte svůj rytmus, máte připravenou rezervu a stojíte na víc než jedné noze, už vás jen tak něco nerozhodí.
A když se i přesto objeví měsíc, kdy se místo klientů ozývá jen váš hladový žaludek… tak aspoň víte, jak si s tím poradit. Freelance je jízda, ale s trochou plánování to může být spíš výlet k moři než výprava do Antarktidy.